„Altera pars” – Cătălin Pavel
omul bătut cu vîna de bou a aşteptăriiuneori îmi eram recunoscător pentru clipele în care mă înstrăinam de tine
pentru furiile false pe care le simţeam împotriva ta
pentru că puteam să mai respir prin aşteptarea care ne despărţea;
alteori cînd te îmbrăţişam
era un fel de spasm
ca un înecat care încă scoate aer din gură
ca un mort de foame care încă înghite în secnimic frumos nu avea aşteptarea mea
în ochii mei se reflecta ceva din lumea din jur
şi puţin din treaba pe care o făceam mecanic
dar în spate era perdeaua monstruoasă a aşteptării, era
cataracta din ochii cîinelui bătrîn
mi-era imposibil să mă uit la cineva
imediat şi-ar fi dat seama
ăsta aşteaptă,
nu vă bazaţi pe el
e atins de aripa aşteptăriiaşteptarea, accelerator de particule şi groapă de mraniţă,
căutarea umbrelor în carul cu noapte
aşteptarea, zeci de maşini încremenite într-un accident monstru, asta e casa taştiam că atunci cînd vorbim sau cînd ne scriem
urmele strategiei de supravieţuire pe timpul despărţirii nu dispar
cînd vorbeşti din interiorul aşteptării
orice deschidere se plăteşte,
a doua zi eşti mahmur ca după băutură –
tu aştepţi, aşa că stai la locul tău
dacă te apuci să zburzi mîine n-o să poţi mişca un deget
fără să urli de durere, deci:
bine, am treabă acum, hai, mai vorbim,
la revedere
asta era,
nici tu nici eu nu mai puteam deschide ecluza
pentru că după ce celălalt ar fi plecat
cînd cuvintele lui s-ar fi stins
noi am fi muncit o noapte întreagă pentru a ne
baricada la loc împotriva potopului
ajungi să nu mai poţi face asta
te dor pur şi simplu toate oasele
şi îi spui în gînd omului pe care îl iubeşti
de ce, de ce mi-ai rupt toate oasele,
nu cu supărare
pur şi simplu ca să mai stăm de vorbă
nu ştiam dacă nu am murit aşteptînd
dacă aşa stăteau lucrurile, atunci aşteptarea mea nu mai avea nici un rost
puteam să mă ridic şi să plec
să-mi văd de moarte ca de o mică grădină
A. prima înfățișare | ||
scrisorile acuzării (animalele mele le mănîncă pe ale tale) | ||
așteptare (un an la paris, un an la giurgiu) | ||
scrisorile acuzării (muezinul din tevfikiye) | ||
scrisorile acuzării (dreptatea e de partea femeii lui lot) | ||
scrisorile acuzării (mă apucaseră nopțile ca frigurile galbene) | ||
așteptare (omul vărgat) | ||
scrisorile acuzării (1947) | ||
așteptare (mai rea decît) | ||
scrisorile acuzării (poate fie şi atît ar fi suficient să te ţin lîngă mine) | ||
zugzwang (moartea clinică) | ||
așteptare (un arbore mișcător) | ||
dezașteptare (mașina de cuvinte) | ||
zugzwang (hai, încă o mişcare de antene şi curaj) | ||
scrisorile apărării, (m.a.m.a și ta-ta-ta) | ||
scrisorile apărării (toţi trei, ca un animal ciudat) | ||
martor (garsoniera din dristor) | ||
zugzwang (despărţirile nu sînt pentru morţi) | ||
proiect de sentință (un pi devenit rațional) | ||
apel (ghișeul pentru șomeri) | ||
B. A doua înfățișare | ||
broadacre city (jfk airport) | ||
scrisorile apărării (töchterchen) | ||
scrisorile acuzării (gülhane parkı) | ||
broadacre city (de gaulle airport) | ||
scrisorile apărării (ecografie) | ||
dezașteptare | ||
broadacre city (o’hare airport) | ||
404 not found | ||
broadacre city (ben gurion airport) | ||
404 not found (frumusețea te arde ca haina lui nessus) | ||
proiect de sentință (îmi purtam dragostea pe sub așteptare) | ||
apel (fa presto) | ||
broadacre city (atatürk airport) | ||
martor (sicilia) | ||
scrisorile acuzării (cea mai mare parte a timpului făcînd dragoste) | ||
404 not found (ți-ai pierdut rochia asta am strigat cred) | ||
proiect de sentință (taurul de bronz) | ||
404 not found (șeherezada) | ||
apel (fiarele vechi ale lumii) | ||
C. A treia înfățișare | ||
scrisorile apărării (tu vii din adîncul pămîntului) | ||
scrisorile apărării (mmm și ttt) | ||
scrisorile apărării (ca şi cum aici te-ar aştepta marea singurătate) | ||
scrisorile apărării (orice dragoste trebuie să înceapă prin a cere iertare) | ||
zugzwang (ce e cu bătrîneţea asta, ce e cu slăbiciunea asta) | ||
martor (bani) | ||
proiect de sentință (țigările de acum și de apoi) | ||
martor (d/g) | ||
apel (totul va fi bine) | ||
dezașteptare (albicocca) | ||
404 not found (un minut la telefon) | ||
martor (omul de sticlă) | ||
zugzwang (soarele și peer gynt) | ||
sentința |
Altera pars, poezie, editura A.T.U., Sibiu, 2013
Aproape a saptea parte din lume, roman, Humanitas, București, 2010
Co-editor (cu Zoe Petre si Alexandra Lițu) și co-autor al unui Dictionar de mitologie greco-romana, editura Corint, 2011
Doctor în arheologie cu o teză despre înregistrarea săpăturii arheologice: http://www.amazon.com/Describing-Interpreting-Past-Approaches-Excavation/dp/9737378814
Burse Chevening (Oxford), New Europe College (București), Mellon (Ierusalim). Săpături în țară, Germania, Franța, Maroc, Anglia, iar în Turcia la Milet și (în perioada 2005-2010) la Troia.
Catalin Pavel detine master in istorie antica si arheologie si este doctor in arheologie. Este licentiat in Jurnalism si Stiintele comunicarii si Licentiat in Istorie. A beneficiat de burse Erasmus (2001-2002, Munster), Chevening (2005-2006, Oxford, Hertford College) si New Europe College (Bucuresti, 2007-2008). A participat la sapaturi arheologice in urmatoarele situri: Tropaeum Traiani (Adamclisi, cu Univ. Bucuresti 1999, 2000, 2001), Haltern (cu Univ. Munster, 2002), Milet (cu Univ. Bochum, 2003), Volubilis (cu University College London, 2004), Bibracte (cu Univ. din Viena, 2004), Horcott Gloucestershire (cu Oxford Archaeology, 2006), Noviodunum (Isaccea, cu University College London, 2006), Troia (cu Univ. Tubingen, 2005, 2007-2009).Din 2004 este inscris in Registrul National al arheologilor.
Arheologia : la graniţa dintre ştiinţele exacte şi disciplinele umaniste… poziţia paradoxală a arheologului ca meşteşugar, istoric, detectiv şi călător în “ţara străină” a trecutului nostru…. – Cătălin Pavel
privind exercitarea dreptului la respiraţie
unele descoperite de mine însumi în timpul captivităţii mele în lume
altele comunicate de prieteni lucizi şi duşmani aduşi în beţie.
pentru toate pot garanta că funcţionează din cînd în cînd
deşi nu trebuie abuzat.în primul rînd, e clar că
nu se respiră cu una cu două.
altfel această însemnare nu şi-ar avea rostul
şi ar fi foarte tristă iar noi eliberaţi de teamă.
(unde rămăsesem) în al doilea rînd, e clar că
adevărata respiraţie trebuie păstrată
pentru ocazii speciale;
dacă eşti prins pe stradă respirînd ca lumea,
te deoache.respiraţia, ca majoritatea lucrurilor, este alcătuită din două părţi.
efectul pozitiv al inspiraţiei asupra concepţiei noastre artistice
despre viaţă trebuie întotdeauna contrabalansat
de o expiraţie eficientă, tradiţională.există un loc undeva
unde lumea este spartă şi pe acolo vine aerul
un loc pe care îl cauţi cu mîinile şi cu plămînii
şi nu găseşti decît spărtura altuia
pe unde vine aerul pentru el un aer
care pentru tine nu este bun deşi te străduieştimarţi seara aţi încercat? de obicei merge mai uşorîn primul rînd nu mai vorbi nu mai vorbi deloc
cît de sticloasă e lumea cînd nu mai vorbeşti
şi iei de pe ea husa de cuvinte
ca mantaua soldăţească de pe omul invizibil la studio X
şi nu mai vezi nimic
auzi doar aerul cum începe să intre şi să dea consistenţă
figurinelor dinăuntru care încep să se mişte
ca mărgeanul rece resemnat în curentul marin
alergarea are rostul ei
dar trebuie adusă la îndeplinire purtînd o viaţă mai bună în minte
repetînd cuvintele
beau spirt şi fac sport –
dar mare atenţie alergarea creează o breşă
pe unde se strecoară înăuntru
nevoia de tot mai mult aer
înăuntru în sistemul de breşe
care respiră curajos încă o dată
ştiu că
apar probleme.
este şi lenea.
dar nu se poate.
trebuie respirat.
nu faci numai ce-ţi place.
o strategie care uneori dă rezultate
este să respiri la bordul unui vas alb care se îndepărtează.
ştiu că
nu suportăm să ne îndepărtăm.
n-am zis că o să fac cuiva
viaţa mai uşoară cu însemnarea asta.
uneori e suficient să bei ceva, care să
simţi că intră bine, cu cineva OK, pe o
vreme OK, şi uneori fie şi numai una
din astea trei, incredibil.
alteori nu te pot face să respiri
nici cu aparatul.
dar eu scriu tocmai despre contrariul
contrariul aparatului aceluia.
sigur că repartizarea aerului pentru
îndeplinirea funcţiei de purtător de oxigen
şochează.
aerul nu se vede
deci e ca şi cum ai avea ochii închişi
şi nu vezi de unde vine ceea ce loveşte
unde pleacă ceea ce pierzi;
vreau aerul să aibă una din culorile strălucitoare
şi să fie făcut din aşchii de silex
să simt că respir
să fie o uşoară usturime,
ca atunci cînd te pişi.
există oraşe alpine unde respiri excelent
şi eşti întrebat cum respiri respiri excelent ?
şi tu răspunzi atunci da
acum vă rog să mă scuzaţi
mă gîndesc totuşi ce nemaipomenit ar fi
dacă într-o zi ne-am da toţi o întînire
să ieşim în stradă şi să respirăm
cu zgomot
ca nişte hipopotami cu guturai sever
ieşiţi la bălăceală împotriva bunului simţ.
Lasă un comentariu